Karolis Jovaiša – šaltakraujis ir tikslus lenktyninio automobilio pilotas

2022-10-28, Romualdas Danielius MAŽUTIS

K. Jovaiša - šilutiškis, laikinai apsigyvenęs Kaune. Jam 23 metai. Profesionalus lenktynininkas ir verslininkas, pats savo sėkmės kalvis tikintis, kad viskas priklauso nuo dedamų pastangų. Likimas čia niekuo dėtas. Reikia ne tik svajoti, bet ir norėti nugalėti. Tuomet svajonė virsta realybe. Būdamas 9-erių lenktyniavo kartingais, sulaukęs 17-ojo gimtadienio, pradėjo savo verslą: Klaipėdoje su kolega įkūrė sportinio vairavimo mokyklą, pasitelkdami kompiuterius.

Pernai K. Jovaiša laimėjo Baltijos šalių lengvųjų automobilių čempionatą (54 dalyviai), šiemet atvažiavo antras (60 dalyvių). Buvęs Vydūno gimnazijos auklėtinis yra du kartus iškovojęs Lietuvos kartingų čempiono titulą, kartą tapęs vicečempionu, lenktyniavęs su Baltijos šalių, Europos bei pasaulio čempionais.

Šilutė – K. Jovaišos gimtinė. Jis visada tai pabrėžia. Tėvai – Egidijus ir Jurgita Jovaišos, verslininkas-prekybininkas ir finansininkė. Brolis Dominykas. Inteligentai. Šiemet, rugsėjo 9-ąją, Karolis vedė Inetą Paulauskaitę. Keista ar nelabai, Ineta – finansininkė, Karolis – verslininkas ir profesionalus lenktynininkas.

Dalinis sutapimas su tėvų gyvenimo linija pagal profesijas. Pasitaiko, likimo piršto tame Karolis neįžiūri. Lietuviška patarlė, kaip pasiklosi, taip išmiegosi, daug pasakanti. Triūsk, svajok, nenuleisk rankų ir būsi apdovanotas. Panašiai klostosi Karolio gyvenimas nuo pat vaikystės, kai tėvas du kartus per savaitę nulakdindavo jį Klaipėdon važinėtis nuomojamais kartingais.

200 metrų ilgio kartodromo trasos posūkius žymėjo padangos. 9-10 metų berniukas išspausdavo iš mašinos 40-50 kilometrų greitį. Vėliau medijos apie jį rašys, rodys, kaip kartingų trasose užaugusį lenktynininką. Nieko pūsti nereikės – taip ir buvo.

Visada galvojo apie ateitį

Vaikai, ypač berniukai, lankantys įvairių sporto šakų treniruotes, linkę matyti save sporto žvaigždėmis. Deja, neretai per mažai stengiasi arba neturi tam pašaukimo, kad norai išsipildytų. Karolis, pradėjęs lenktyniauti kartingais, irgi matė save priekyje lenktyniaujantį su bolidu prestižiniame Formulė 1 čempionate. Taip, kartingai – pirmokų klasė, lenktynių pradžiamokslis, sapnuojant greičiausius lenktyninius automobilius, šaunančius iš starto linijos teisėjui mostelėjus languota vėliavėle.

Įspūdinga, kai tylą perplėšia galingų motorų gausmas. Kas atlėks pirmas? Ką rodys televizijos kanalai, ką kalbins laidų vedėjai? Garbė, dideli pinigai, pripažinimas! Kaip pakliūti į tą išrinktųjų ratą? Kelias ilgas bei brangus. 4-5 metų vaikas jau turi lenktyniauti kartingais, 6-8 metų – dalyvauti Europos bendraamžių čempionatuose, stebint Formulės 1 agentams. Jei vaikas prie vairo greitas, jei jo tėvai turi pakankamai pinigų (pirmame etape apie 20-30 tūkstančių eurų), gali užkibti šansas lenktyniauti Formulės 4 (14-15 metų), po to Formulė 3, Formulė 2 čempionatuose. Anot K. Jovaišos, iki tapus lenktynių Formulė 1 dalyviu, gali prireikti 7 milijonų eurų. Taigi, žaidžia gabumai ir pinigai.

Automobilių sportas - vienas brangiausių. Neskaičiuosi, neįvertinsi savo materialių ir dvasinių, fizinių išteklių, nieko nepeši. Karolis į savo ateitį žvelgė atsakingai. Dar mokydamasis Vydūno gimnazijoje įkūrė uostamiestyje sportinio vairavimo mokyklą (Simuliatorių akademiją). Toks buvo verslo startas. Dar vienas atsarginis variantas, jei nepavyktų profesionalo lenktynininko karjera, įgijo rekreacijos ir turizmo specialybės diplomą Lietuvos verslo kolegijoje Klaipėdoje. Apsidraudė, išmoko verslumo naujovių. Išstypęs į aukštį 195 centimetrus, Karolis juokavo, jog į Formulės 1 bolidą būtų nelengva įsirangyti.. Bet ūgis nebuvo kliūtis lenktyniauti kitokiais automobiliais.

Pergalių virtinė

Lenktyniaujant kartingais lemia ne technika, ne motoras, o vairuotojo tikslumas. Jau būdamas 12-mečiu Karolis lenktyniavo su sportiniu kartingu, įsibėgėjančiu iki 150 km/val., 2011 metais jis nugalėjo šios klasės kartingų Lietuvos čempionate. Dar po ketverių metų tapo Lietuvos čempionu galingiausių kartingų klasėje, 2016-aisiais – vicečempionu.

Beje, kartu su tauragiškiu Roku Baciuška 2015-aisiais atstovavo Lietuvai Europos kartingų čempionate Portugalijoje. Ginti šalies garbę - neužmirštamas dalykas. Pergalių virtinę K. Jovaiša pratęsė 2019-aisiais 1 000 km lenktynėse Palangoje (SP2 klasė).

Greitis, preciziškumas, kova tebežavi K. Jovaišą. Vidinę dilemą – sugrįžti į kartingų trasą ar dalyvauti žiedinėse lenktynėse – išsprendė pastarųjų naudai. Ir neapsiriko. Pernai čempioniškai vairavo automobilį „BMW 325“ Baltijos šalių čempionate. Čempionatą sudarė 5 etapai. Startas - balandžio mėnesį, finišas - rugsėjo pabaigoje. Dalyvavo lietuviai, daug latvių, estai, lenkai, suomiai, kartais - švedai. Lietuvoje lenktyniaujama vienintelėje trasoje „Nemuno žiedas“. 3 300 metrų trasa prašosi restauravimo dėl kritinės būklės, dėl pavojingumo (nepakankama saugos zona). Trasą riboja pylimas arba atitvaras, mažiausia sportininko klaida gresia avarija. „Nemuno žiedas“ bus pertvarkytas – lėšos gautos.

Šiemet Baltijos šalių čempionate – stipriausiame Šiaurės Europoje – varžėsi 60 ekipažų. Favoritų priskaičiuota net 10. Kiekvienas iš jų pagal savo vairavimo patirtį, įgūdžius pretendavo į nugalėtojus. Po 5 etapų Latvijoje, Suomijoje, Estijoje, Lietuvoje ir vėl Latvijoje pirmą vietą užėmė latvis Valters Zviedris, surinkęs 438 taškus. K. Jovaišos kraitis – 389 tšk., antra vieta. Trečias liko estas Romet Reisin – 285 tšk, aplenkęs prancūzą Leo Messenger – 275 tšk., 4 vieta. K. Jovaiša važiavo su pernykščiu automobiliu. Jis sakė: „Nebe tas mašinos potencialas“.

Pristigo finansų, kad paruoštų automobilį iki galo. Bet ir vicečempiono titulas kalba pats už save. Prizininkais tampa stipriausieji. K. Jovaiša lenktyninį automobilį vairuoja šaltakraujiškai, nepasiduoda emocijoms, jei kas iš konkurentų bumbteli į galinį buferį. Jis iš mašinos išspaudžia tiek, kiek ji gali. Viską daro apskaičiuotai, nes kartais lemia dešimtoji sekundės dalis. Jei lenktynininkas suklysta, niekas už jį klaidos neištaisys. Čia ne krepšinis. K. Jovaiša buvo lietuviškos komandos „MS7 RACING“ samdytas vėliavnešys, nenuvylęs savo šeimininkų.

Lenktyniaus su galingesniu automobiliu

Naująjį sezoną (2023 m.) K. Jovaiša lenktyniaus su galingesniu automobiliu „PORSCHE 911 GT3 CUP“, kuris turi senkvencinę pavarų dėžę, yra greitesnis, lengvesnis. Laukia 1 006 kilometrų lenktynės Baltijos šalių čempionate, kai be sustojimo lekiama 6 valandas, dirba du vairuotojai. Tai ištvermės varžybos. Automobilio kabinoje temperatūra pakyla iki 60 laipsnių. Piloto kostiumas aklinas, atviras tik veidas, galvą dengia šalmas, pirštinės - nedegančios. Pasitaiko, vairuotojas apalpsta.

K. Jovaišos tikslas – patekti į TOP lenktynininkų penketuką. Patirties nestinga, sumanus, nesiblaškantis, treniruojasi, padeda ir virtualus treniruoklis. Yra laimėjęs virtualias lenktynes. Simuliatorius – naudingas įtaisas lenktynininkui, net ir Formulės 1 asams. K. Jovaiša savo verslą Klaipėdoje pardavė, šiandien tuo pačiu verčiasi Kaune, kur gyvena šiek tiek daugiau nei metus. Rimtai planuoja grįžti į gimtąją Šilutę. Varžybų protokole pažymi, kad jis atstovauja ir Šilutei. 

Anot jo, ne vien krepšininkai garsina pamario kraštą. Automobilių lenktynes rodo televizija, rašo, ima interviu kiti žiniasklaidos portalai. Karolis kreipėsi į mūsų rajono savivaldybę prašydamas paremti bent kuklia vienkartine suma nusidėvinčioms padangoms. 4 000 eurų gal nebūtų našta rajono biudžetui, o jam, garsinančiam Šilutę automobilių lenktynėse Europos mastu, didelė parama. K. Jovaiša – mandagus, išsilavinęs jaunuolis, susižavėjęs automobilių sportu, jo populiarinimu, mokantis išsilaikyti verslo jūroje. Jo spalvų spalva – mėlyna, gražiausias medis – liepa, mylimas gyvūnas – katinas, valgis – pica, gėrimas – kola.


Foto galerija

Straipsnio komentarai

2022-11-02
pagal ką nustatoma "inteligentai"? džiaugiuosi už pergales, bet ne kiekvie as gali dabar, o tuo labiau prieš 15 metų vežioti vaiką į būrelius Klaipėdon 2 kartus per savaitę... visur groja pinigai. kartais ir senelio dėka Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Giedrė2022-10-31
,,Kartingas" ar ,,kartas". Pasidomėkite šių žodžių reikšmėmis. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Apklausa
Ar reikėtų siųsti Lietuvos karius į Ukrainą?