Agnė Stankutė: „Masažas ne tik atsipalaidavimo, bet ir gydymo priemonė“

2017-08-13, Kalbėjosi Lijana JAGINTAVIČIENĖ

Masažo terapijos, kaip pirmosios gydomosios priemonės, poveikis žmogaus organizmui žinomas nuo senų laikų. Pirmieji aprašymai, kaip atliekamas masažas, aptikti dar senovės Indijoje. Egzistuoja įvairių tipų masažai, o skirtingos kultūros turi savo tradicijas, kaip jį atlikti. Karštų akmenų dėliojimas ar atpalaiduojantis nugaros glostymas neišgelbės nuo nugaros skausmo, tačiau profesionalus gydomasis masažas gali jus išvaduoti iš skausmingų raumenų problemų. Šiandien apie masažus ir jų naudą kalbėjomės su jauna specialiste Agne Stankute.

- Kas tai yra masažas? Kokios jų rūšys? Papasakokite apie juos plačiau?

- Masažas yra priemonė, kuri gerina sveikatą, atstato darbingumą ,fizines bei psichines, žmogaus jėgas. Yra daug įvairių masažo rūšių, populiariausios yra šios: klasikinis masažas - tai viena seniausių ir efektyviausių priemonių, naudojamų sveikatai gerinti. Masažas ypatingai teigiamai veikia mūsų organizmą, pašalina įtampą ir stresą, suaktyvina kraujotaką ir limfos tekėjimą, mažina nugaros, galvos skausmus, atsipalaiduoja raumenis, mažina spazmus, atkuria sąnarių judrumą, atstato organizmo funkcijas po traumų, lūžių, sutrenkimų. Oda darosi elastingesnė ir atsparesnė neigiamiems išorės poveikiams. Klasikinis masažas rekomenduojamas sėdimą darbą dirbantiems žmonėms, profilaktiškai osteochondrozės, artrito, nugaros, kaklo skausmui gydyti esant raumenų ir sąnarių sąstingiui, sergant stuburo ir sąnarių ligomis, jaučiant įtampą, nuovargį, stresą, sportininkams ar intensyviai sportuojantiems žmonėms - po didelių fizinių krūvių.

Taigi, klasikinis viso kūno masažas turi ne tik medicininę naudą, bet ir leidžia atsipalaiduoti bei pailsėti nuo kasdienių rūpesčių. Darant švedišką masažą, stengiamasi paveikti gilesnius audinio sluoksnius, laikomasi principo - kuo giliau, tuo geriau. Tikslas yra išmasažuoti įtampas, sukietėjimus, o ne pagerinti limfotaką ir kraujotaką. Atliekant švedišką masažą, yra taikomi diagnostiniai judesiai, kurie leidžia rasti padidinto  jautrumo, įtampos zonas, o paskui parenkami judesiai  jas tinkamai paveikti, išmasažuoti.  Atsižvelgiant į tai, švediško masažo veiksmų poveikis stipresnis, gilesnis ir tempas lėtesnis. Švedišką  masažą sudaro pagrindiniai judesiai  ir papildomi judesiai bei technikos, kurios ne tik paįvairina patį masažą, bet ir padeda greičiau pasiekti norimą rezultatą.   Shiatsu taškinis japoniškas masažas iš japonų kalbos išvertus reiškia  „spausti pirštu“. Tai paprasta, saugi, efektyvi ir daugeliui tinkanti terapija, kuri padeda išsaugoti bei pagerinti fizinę ir emocinę savijautą. Shiatsu plačiai taikomas ir  įvairių negalavimų profilaktikai bei gydymui. Tai efektyvus metodas žmogaus funkcinės būsenos korekcijai. Shiatsu masažo metu taško spaudimas veikia ir raumenų skaidulas, pagreitina pieno rūgšties pertekliaus pasišalinimą, dėka to dingsta  nuovargis, sumažėja skausmas, atsistato raumenų darbingumas. Ritmingas ir monotoniškas taškų paspaudimas efektyviai nuramina ir atpalaiduoja klientą.

Tajų masažas - atkeliavęs iš Tailando. Ypatingas dėmesys šioje technikoje yra skiriamas raumenų elastingumo gerinimui, vidaus organų veiklos stimuliavimui ir sąnarių lankstumo atstatymui. Dažnai tajų masažas vadinamas jogos masažu. Šioje technikoje naudojamos ne tik atpalaiduojančios pasyvios pozicijos, bet ir tokios, kurių metu maksimaliai ištempiami raumenys  nesukeliant skausmo, kartu spaudžiant svarbius taškus rankomis, keliais, alkūnėmis.

Limfodrenažinis masažas  iš pradžių  yra atliekamas rankomis lėtais stipriais judesiais, kurie akcentuojami iš periferijos į centrą limfos tekėjimo kryptimi, ko pasekoje pagreitėja kraujotaka ir limfos tekėjimas. Paskui limfos masažas tęsiamas su detoksikuojančiu aliejumi švelniais vientisais judesiais iš distalinių kūno dalių į proksimalines t. y. išlaikant kryptį link limfos susikaupimo vietos. Limfodrenažinio masažo metu sužadinamas kapiliarų išsiplėtimas, pagreitinamas kraujo pritekėjimas arterijomis ir palengvinamas jo nutekėjimas venomis. Daugelis žmonių turi sulėtėjusią limfotaką dėl nuolat padidėjusių limfmazgių, alergijos, prostatos išvešėjimo, pasikartojančių sinusitų, širdies ligų, egzemos, nuovargio, išsėtinės sklerozės, edemos, padidėjusio kraujospūdžio, dažnų virusinių infekcijų, artrito ir kt. Limfodrenažinis masažas dirgina visą limfos sistemą pagreitindamas ne tik jos tėkmę, bet ir padidindamas organizmo tonusą. Todėl  sumažėja limfos sustojimas audiniuose ir jų pabrinkimas.

Sportinis masažas, atliekamas remiantis švedišku masažu, yra veiksminga ir efektyvi technika raumenų sistemai atkurti. Masažo technika skirta sušildyti raumenis, paruošti juos prieš treniruotes, efektyviai atpalaiduoti po treniruotės. Stiprus masažas, išmankštinantis raumenų grupes, atliekamas raumenis įšildančiais, greitais, stipriais bei giliais judesiais. Stiprinant, stimuliuojant bei tonizuojant raumenis, jaučiamas ilgalaikis poveikis visame kūne.

Masažas karštais akmenimis  yra atliekamas su šiltais natūraliais aliejais ir nugludinto paviršiaus pašildytais lavos akmenimis. Masažo metu šilumą savyje išsaugantys akmenys yra dėliojami ant refleksogeninių zonų ir stimuliuoja energetinius kūno centrus, tokiu būdu atstatydami prarastą vidinę pusiausvyrą. Masažo metu pasiekiamas visiškas kūno, proto ir dvasios atsipalaidavimas. Karštų akmenų masažas yra laiko patikrintas senovės gydymo metodas, kurį taikė egiptiečiai, havajiečiai, Arizonos indėnai.

- Kas kiek laiko masažo kursą reikėtų kartoti ?

- Masažo kursą sudaro nuo 5 iki 10 kartų. Nuo seno žmonės įpratę masažo kursą atlikti du kartus metuose - gerai ir tiek, tačiau žmonės, kurie dažnai  jaučia kaklo, pečių juostos, juosmens, nugaros skausmus ar turi rimtų susirgimų, turėtų masažo kursą atlikti kas 3-4 mėnesius.  Intensyviai sportuojantys žmonės, kurie ne visada suspėja atlikti pilnus tempimo pratimus, rekomenduojamas viso kūno masažas, kurį reikėtų atlikti 2-4 kartus per mėnesį.

- Ar masažas gali pakenkti? Kaip ?

- Taip, masažas gali pakenkti jei atliekamas neprofesionaliai, masažuojamas pats stuburas, taip pat, kai nesilaikoma masažo kontraindikacijų.

- Su kokiomis problemomis į jus dažniausiai kreipiasi šilutiškiai?

- Dažniausiai kreipiasi jausdami skausmus pečių juostos, juosmens, krūtininės dalies, dėl svaigstančios galvos ar jos skausmo, turėdami  išvaržas, radikuliopatijas, sąnarių ligas. Taip pat yra nemažai klientų, kurie renkasi masažą, norėdami atsipalaiduoti, pašalinti įtampą, nuovargį.

- Kokiais atvejais žmogus turėtų kreiptis į masažo meistrą? Kokie simptomai ir skausmai išduoda, jog raumenys yra per daug įsitempę?

- Masažas yra vienas iš būdų, kuris mažina esamus  simptomus. Tačiau į masažo specialistą rekomenduojama kreiptis ir  dėl profilaktikos. Pagrindiniai simptomai yra raumenų skausmas, galūnių tirpimas ir skausmas, sąnarių judesio amplitudžių sumažėjimas dėl skausmo, sąnarių skausmai, galvos svaigimas, tirpimas bei  skausmas. Taip pat jaučiamas skausmas liečiant.

- Ar žmogus gali pasimasažuoti save, jeigu neturi galimybių lankytis pas masažuotoją? Kokias kūno vietas po sunkios darbo dienos galime patys atpalaiduoti?

- Taip gali - tai vadinama savimasažu. Dažniausiai žmonės sau gali atlikti trynimo, glostymo judesius. Savimasažą galima tai pat taikyti norint sustiprinti medikamentinių gelių pasisavinimą, įtrinant juos masažiniais judesiais į odą. Po sunkios darbo dienos galite atpalaiduoti kaklo bei pečių juostos sritį atliekant savimasažą rankomis, taip pat, panaudojant du teniso kamuoliukus, galima atpalaiduoti nugarą, gulimoje padėtyje ant nugaros sulenktomis kojomis. Tik jeigu turite labai skausmingų sričių nugaroje, tą patį galite atlikti prie sienos. Labai svarbu, atliekant bet kokį masažą, pasitarti su savo gydytojų ir pasikonsultuoti su kineziterapeutu ar masažistu, kad pamokintų šias metodikas taisyklingai.

- Visos moterys žavisi anticeliulitiniu poveikiu, perka kremus ir aliejus. Kiek jie gali padėti atsikratyti celiulito? O gal geresnė priemonė - masažas?

- Anticeliulitiniai kremai bei aliejai yra pagalbinė priemonė, kovojant su celiulitu. Nors stebuklingų vaistų ar procedūrų, dėl kurių celiulitas išnyktų labai greitai nėra, teisingi gyvenimo įpročiai - sveika mityba, judėjimas, žalingų įpročių atsisakymas turi didžiulę įtaką kovojant su celiulitu. Itin populiari priemonė yra rankomis atliekamas anticeliulitinis masažas. Jo metu normalizuojamos pažeistų audinių funkcijos, skatinamas audinių aprūpinimas deguonimi ir maisto medžiagomis, šalinamas anglies dvideginis bei toksinai, palaikoma sklandi limfinės sistemos veikla. Rankomis atliekamo masažo metu netraumuojami celiulito pažeisti audiniai, o normalizuojamos jų funkcijos. Masažistas individualiai parenka judesių intensyvumą atsižvelgdamas į problemines sritis, odos būklę ir kapiliarų išsidėstymą. Taip yra stiprinamas poodinis audinio sluoksnis, kuris dėl celiulito formavimosi susilpnėja. Oda yra tonizuojama, lyginama ir stangrinama. Atliekant rankų masažą, naudojamos ir papildomas teigiamą poveikį skatinančios priemonės - medus, aliejai, kremai. Šios priemonės  puoselėja odą ir audinius.

- Ką žmogus turėtų žinoti, pirmą kartą eidamas pas masažuotoją?

- Likus iki masažo pusantros valandos, rekomenduojama nevalgyti , kad masažo metu galėtumėte ramiai gulėti ant pilvo, ir organizmas visą energiją  sutelktų į masažo naudą, o ne į virškinimo procesą. Pasistenkite į masažą ateiti ramiomis mintimis ir nusiteikę atsipalaiduoti. Kuo žmogus ramesnis, tuo masažo nauda didesnė. Prieš einat į masažus, būtina pasikonsultuoti su savo gydytoju, ar jums galima daryti masažus. Jo metu  žmogaus organizme  gali vykti įvairūs pokyčiai kūne, o ypač tiems žmonės, kurie nėra turėję masažų: dažniausiai užsikiša nosis ir sunku prakvėpuoti. Tai signalas, kad organizmas valosi. Taip pat gali atsirasti šalčio krėtimas, mieguistumas, pakilti arba nukristi kraujo spaudimas, svaigti galva, kartais po masažo gali pakilti kūno temperatūra. Neišsigąskite, taip reaguoja jūsų organizmas. Kuo daugiau reiškinių vyksta, tuo  organizmas pasako, kad jam reikalingas masažas ir didesnis rūpinimasis juo. Sustokite ir susimąstykite. Tokiu atveju būtu labai gerai, kad turėtumėte galimybę valandėlę pagulėti, atsigerti šiltos arbatos arba suvalgyti juodojo šokolado gabalėlį, kad viskas greičiau praeitų.

- Iš ko įmanoma atskirti, ar masažuotojas yra savo srities specialistas?

- Būtina pasiteirauti, ar yra baigtos medicinos studijos. Mano nuomone, vien kursų nepakanka, kad galėtum atlikti profesionalų masažą, būtina gerai žinoti žmogaus anatomiją, fiziologiją ir daugelį kitų dalykų. Masažo specialistas turi sugebėti įvertinti kliento būklę bei įvardinti masažo naudą.

Dar yra kelios priežastys, kaip galima pasirinkti profesionalų masažuotoją - tai yra skausmas ir mėlynės. Nemaža dalis pacientų mano, kad skausmas yra kokybiško masažo rodiklis. Tačiau net  tuomet, kai trinama ar maigoma, skaudėti negali. Remiantis gydytojų išvadomis, kalta žmogaus psichologija – kuo skaudžiau, tuo geriau, tačiau tai netiesa. Skaudėti šiek tiek gali tada, kai daromas giluminis masažas ar jaučiama didelė raumenų įtampa palpuojant bei suaktyvėjus  trigeriniams taškams. Tačiau net ir tokiais atvejais skausmas turi būti nestipriai jaučiamas. Taip pat apie prastą masažuotojo darbą signalizuoja ir po procedūros likusios mėlynės. Jos masažo metu ar po jo gali atsirasti dėl trapių kraujagyslių ar kitų susijusių susirgimų. Tačiau daugeliu atvejų mėlynės neturėtų atsirasti ant kūno. Per kitą procedūrą jas pamatęs masažistas  turėtų klientui patarti papildomai išsitirti. Jei mėlynė pernelyg didelė ir skausminga, reikėtų apsilankyti pas šeimos gydytoją.

- Ačiū už pokalbį.


Straipsnio komentarai

as2017-08-21
jos masažai superiniai. jau beveik viską kursą praėjau :) Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Citizen 2.02017-08-13
O aš norėčiau, jog mane tiesiog nuglostytų. :O Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Apklausa
Ar perkate ekologiškus produktus?